Lyon/Bratislava
29. júna (TASR) – Vyznačoval sa písaním kníh na netradičnom mieste –
počas pilotovania lietadla. Antoine de Saint-Exupéry napísal
neprekonateľný rozprávkový príbeh, ktorý preložili do 300 jazykov a
dialektov. Doteraz sa z jeho diela Malý princ (1943) predávajú viac ako
dva milióny kópii ročne. V nedeľu 29. júna uplynie 125 rokov od
narodenia slávneho francúzskeho spisovateľa a pilota
Antoine de Saint-Exupéry sa Narodil sa vo francúzskom Lyone 29. júna
1900 v aristokratickej katolíckej rodine, ktorej korene siahajú do 11.
storočia. Po otcovej smrti rodina bývala u príbuzných, striedavo na
zámkoch Saint-Maurice-de-Remens a La Môle. Už v detstve Saint-Exupéry
písal básne, rád objavoval a zaujímal sa o lietadlá a pilotov.
Počas prvej svetovej vojny bol ešte príliš mladý na to, aby bojoval. Tak
vojnové roky strávil na súkromnej škole vo Švajčiarsku. Po jej ukončení
absolvoval prijímacie skúšky do francúzskej námornej akadémie, avšak na
dva razy neuspel. Následne študoval architektúru na prestížnej École
des Beaux-Arts (1920-1921), školu ale nedokončil.
Po období potuliek Parížom Saint-Exupéry vstúpil do francúzskej armády.
Počas služby neďaleko Štrasburgu absolvoval prvé hodiny lietania. To ho
tak očarilo, že si zabezpečil preloženie do francúzskeho letectva. V
roku 1922 dokončil pilotný výcvik na letisku neďaleko Casablanky v
Maroku a po návrate z Paríža bol pridelený k 34. leteckému pluku na
letisku Le Bourget.
Po prvej ťažkej nehode skončil v nemocnici a rodina jeho vtedajšej
priateľky vyvíjala na neho tlak, aby si zvolil menej nebezpečné
povolanie. Saint-Exupéry súhlasil, vzdal sa svojej hodnosti a našiel si
civilné miesto v kancelárii. Krátko na to sa rozišli.
V roku 1926 nastúpil do rozvíjajúcej sa francúzskej leteckej poštovej
spoločnosti Aéropostale. Niekoľko rokov strávil prepravou pošty medzi
Francúzskom a jeho severoafrickými kolóniami. Vo voľnom čase a niekedy
aj počas letu písal príbehy, príkladom je poviedka Letec (1926).
Nasledoval jeho prvý román Pošta na juh (1929), inšpirovaný lietaním na
trase Casablanca-Dakar. Kariéra pilota ho zaviedla aj do Buenos Aires,
kde počas pôsobenia v spoločnosti Aeroposta Argentina napísal knihu
Nočný let (1931).
Oba romány obsahujú takmer mystické opisy lietania spolu s filozofickými
úvahami o živote a láske. Nočný let sa stal medzinárodným bestsellerom a
spravil zo Saint-Exupéryho literárnu hviezdu. Získal za ňu cenu Prix
Femina a bol menovaný Rytierom Čestnej légie.
V roku 1935, keď sa pokúšal prekonať rýchlostný rekord z Paríža do
Saigonu, havaroval v egyptskej púšti. Spolu s mechanikom André Prévotom
haváriu prežili, no museli bojovať s dehydratáciou a halucináciami. Na
štvrtý deň ich našla beduínska karavána, poskytla im vodu a na ťave ich
dopravila späť na francúzsku základňu.
Túto udalosť opísal v spomienkach Zem ľudí (1939). Okrem leteckých
zážitkov sa v nej zamýšľa nad dôležitosťou priateľstva, zodpovednosti a
ľudskej solidarity. Kniha bola ocenená Veľkou cenou za beletriu
Francúzskej akadémie, ale zároveň získal aj americkú Národnú knižnú cenu
za najlepšiu knihu literatúry faktu roku 1939. Tieto protichodné
ocenenia svedčali o Saint-Exupéryho schopnosti literárne „lietať“ medzi
beletriou a memoármi.
Po vypuknutí 2. svetovej vojny sa spisovateľ opäť pripojil k
francúzskemu letectvu, kde slúžil ako prieskumný pilot. Avšak sklamanie z
Vichystickej vlády, ktorá sa ho pokúšala zneužiť vo svoj prospech, ho
donútili zvoliť si exil v USA. Ako odpoveď z rodnej zeme prišiel zákaz
predaja jeho kníh.
Viac ako 27 mesiacov trvajúci Saint-Exupéryho pobyt v USA sa stal jeho
najproduktívnejším obdobím. Spomienky na vojnu a let nad nepriateľským
územím zachytáva v knihe Útek do Arrasu (1942). V tom čase ho jeho
francúzsky vydavateľ povzbudil, aby popremýšľal nad napísaním detskej
knihy. Nasledujúcich šesť mesiacov pracoval na knihe a kresbách, z
ktorých vznikol Malý princ.
Invázia USA a Británie do severnej Afriky v novembri 1942 (operácia
Torch) umožnila Saint-Exupérymu návrat k lietaniu. V apríli 1943 si
zabezpečil miesto v jednotke Slobodného francúzskeho letectva so
základňou v Alžírsku.
Spisovateľa, ktorý bol považovaný za starého vojenského pilota,
spočiatku odmietli nasadiť do bojovej služby. Až zásah generála Dwighta
D. Eisenhowera, veliteľa spojeneckých vojsk v Európe, ho dostal späť do
kokpitu. Bol to však nešťastný krok, keďže Saint-Exupéry počas svojej
druhej misie havaroval s dvojmotorovou stíhačkou P-38 Lighting a mesiace
rehabilitoval.
Druhú šancu dostal 31. júla 1944. Vzlietol zo základne na Korzike s
cieľom odfotografovať údolie Rhôny v rámci príprav na spojeneckú inváziu
do južného Francúzska. Jeho lietadlo zmizlo vo vodách Stredozemného
mora a desiatky rokov sa viedli diskusie o jeho smrti.
Až v roku 2000 boli trosky lietadla nájdené v Stredozemnom mori blízko
Marseille. V roku 2008 sa v knihe francúzskych autorov J. Pradela a L.
Vanrella objavila informácia, že lietadlo, ktoré pilotoval
Saint-Exupéry, zostrelil stíhač nemeckej Luftwaffe Horst Rippert.
Posmrtne v roku 1948 vydali Saint-Exupéryho nedokončený filozofický
román Citadela. Ide o autobiografické monológy autora ohľadom otázky
existencie, bytia, lásky a hodnôt. Písal ju od roku 1936 až do
posledných dní svojho života, keď sa usídlil na ostrove Sardínia, kde je
zriadené jeho múzeum.